Thursday 10 November 2011

3 perkara utama dibawa semasa peperiksaan

Hari ini, saya ingin kongsikan pesanan guru fizik yang saya sayangi..Encik Shazmi Muhammad..
Kadang-kadang, bila dengar cikgu shazmi cakap, saya rasa tersentak dan sedar dari lena yang panjang.

3 perkara utama yang akan dibawa semasa peperiksaan ialah:

  1. Ilmu yang dipelajari
  2. Restu ibu bapa
  3. Berkat ilmu guru-guru


Yang lain ada lagi...
  • Kawan-kawan
  • Masyarakat sekitar


Teringat tak kadang-kadang kita rasa blank bila nak jawab exam? Ini mungkin ada masalah dengan 3 perkara utama di atas sama ada restu ibu bapa dan berkat ilmu guru-guru. Saya juga teringat pesanan Cikgu Azian pasal telefon ibu bapa sebelum exam dan setiap minggu. Cikgu Azian cakap kalau boleh, luahkan rasa rindu kat ibu bapa. Jangan tanya buat apa tapi luahkan perasaan " Mama, Ifah rindu mama...Ifah sayang mama". Macam tu la..I like Cikgu Azian masa sesi express your feeling...Teringat event PEERS CFS UIAM PJ awal tahun ini...Pasal acara Express Your Feeling...saya luahkan pasal pemilihan course kat kertas majung dan siap tinggalkan no hp lagi..hihi..kelakar pulak bila ada org contact pasal tu..

Cikgu Shazmi juga cakap pasal Habbu minal Allah, Habbu minal nas..Menjaga hubungan dengan Allah dan menjaga hubungan dengan manusia..
Di akhirat nanti, carry marking 50% dengan Allah, 50% dengan manusia..Justeru itu, pesan kepada diri sendiri dan kawan-kawan agar jaga kedua-dua hubungan baik sama ada dengan Allah dan dengan sesama manusia.

Penerangan lanjut boleh la, kawan-kawan boleh la mengajukan soalan kepada Cikgu Shazmi..

Sekian, wassalam..


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...