Tuesday 31 July 2012

JelajahCuti#1 : Minggu Pengurusan Pelajar baru Kolej MARA Kulim 2012/2013

             Pada tanggal akhir bulan Mei 2012, saya telah terpilih menjadi fasilitator Minggu Pengurusan Pelajar Baru Kolej MARA Kulim sesi 2012/2013. Seminggu sebelum program, saya menyelidik dan meminta tunjuk ajar tentang tugas-tugas fasilitator daripada senior-senior Kolej MARA Kulim. Tiga hari sebelum program, saya ditugaskan untuk memberi informasi terbaru kepada bakal-bakal fasilitator PPKS UMK.


            Semasa dalam perjalanan ke sana, begitu banyak dugaan yang dihadapi seperti  brek kereta abah    tersekat, air-cond dan macam-macam. Dalam perjalanan beberapa belas meter lagi ke Kolej MARA Kulim, kereta abah telah terhenti di tepi jalan di sekitar Kulim. Mujurlah Mak Cik Zuraidah yang kebetulan nak hantar tempahan tudung customer made saya tolong ibu bapa saya dan menawarkan untuk menghantar saya ke Kolej MARA Kulim dan menghantar mama abah ke Kulim Inn. Alhamdulillah, akhirnya selamat sampai ke Kolej MARA Kulim  pada waktu lewat petang.



           Sampai di sana, saya menginap di bangunan bilik guru UNIKL yang berdekatan dengan Blok E. Kebetulan, ada beberapa fasilitator lain sudah sampai. Alhamdulillah, saya duduk bersama  fasi-fasi PPKS UMK yang lain seramai 7 orang di ruang bilik mesyuarat. Pukul 8.30 malam, bersedia pergi ke mesyuarat yang pertama bersama Cikgu Noriah selaku kaunselor Kolej MARA Kulim. Di sana, Cikgu Noriah memberi sedikit penerangan dan semangat kepada fasi-fasi yang hadir pada malam itu. Cikgu Noriah datang bersama anaknya yang comel. Cuitnya.



         Selepas habis mesyuarat, kami berlegar-legar di ruang koperasi dan study putra untuk membeli makanan dan minuman dan kemudian kembali ke penginapan. Keesokan, saya dan Ubaidillah menguruskan mesyuarat bersama-sama fasi-fasi di bilik 208 untuk membincangkan pembahagian tugas dan menjelaskan skop tugas masing-masing. Alhamdulillah, Abang Faizol bertindak selaku senior KMK memberikan nasihat dan teguran untuk memperbaiki cara mengendalikan mesyuarat. Saya menerima teguran yang diberikan secara hati yang terbuka. Saya hormati cara Abang Faizol memberi teguran dengan cara berjumpa/bercakap langsung secara personal. Saya lebih redha teguran dengan cara sebegitu berbanding teguran depan-depan secara terbuka. Saya, Ubaidillah dan Abang Faizol terus membincang untuk melakukan aktiviti ice-breaking untuk para fasilitator bagi memudahkan perjalanan kerja sementara fasilitator -fasilitator yang lain sedang membuat kerja menampal kertas-kertas majung di papan board dorm-dorm perempuan.



         Pada petang itu, kami telah membuat sedikit sesi ice-breaking. Saya agak gugup juga dalam menguruskan ice-breaking buat kali pertama jadi bidan terjun menguruskan aktiviti. Kami memulakan sesi ice breaking dengan membahagikan kumpulan, sesi taaruf bersama ahli kumpulan, sesi buat cheerleaders untuk kumpulan masing-masing dengan gaya yang tersendiri. Macam-macam aksi fasi-fasi KMK. Agak kelakar dan menarik jika diperhati dengan betul-betul. 









Seterusnya, sesi teka lagu.Kebanyakan lagu versi orang putih. Yaya yang paling menonjol dalam sesi meneka lagu. Sesi aktiviti ice-breaking setakat teka lagu. Walaupun sebenarnya banyak lagi idea-idea aktiviti yang dirancang, kami terus berehat disebabkan waktu yang singkat. Hari sudah nak lewat senja. Kami fasi-fasi makan di luar. Masing-masing dengan cerita masing-masing.






Hari seterusnya..akan bersambung kemudian...



Pada malam berikut, kami bermesyuarat secara lebih mendalam. Fasilitator-fasilitator dibahagikan mengikut PIC(Personal In Charge) masing-masing dalam erti kata mengikut biro-biro dan hari-hari PIC mereka. Biro masing-masing perlu berbincang pembahagian tugas dalam bidang tugas  masing-masing.  Selepas itu, kami membuat proses pengundian lagu tema Minggu Pengurusan Pelajar Baru. Banyak lagi yang disenaraikan seperti I want be, Sahabat Selamanya Upin- Ipin dan sebagainya. Akhirnya, Lagu Sahabat Selamanya Upin Ipin terpilih.




Hari seterusnya..akan bersambung kemudian...





1 comment:

  1. wah..teringat kenangan jadi faci dulu..teruskan kak ifah..saya nak baca lagi ^_^

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...